Behandelmethode

Lichaamsgerichte therapie gaat er van uit dat lichaam, geest en ziel een dynamisch geheel zijn. Ze zijn nauw met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar.  Bijvoorbeeld als je langdurig met emotionele of mentale spanningen kampt, dan kan zich dat fysiek manifesteren. Met deze lichaamsgerichte aanpak nemen we de ervaringen in je lichaam als uitgangspunt voor de therapie.

De zeven B's

Met burn-out te lijf werk ik lichaamsgericht, rekening houdend met zeven herstel bevorderende factoren (zeven B’s). Deze methode heb ik ontwikkeld vanuit mijn jarenlange ervaring in het begeleiden van cliënten met burn-out en stressgerelateerde klachten. De zeven factoren komen meer of minder aan bod in the therapie, afhankelijk van wat jij nodig hebt en wanneer je dat nodig hebt.

Lichaamsgerichte therapie gaat er van uit dat lichaam, geest en ziel een dynamisch geheel zijn. Ze zijn nauw met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar.  Bijvoorbeeld als je langdurig met emotionele of mentale spanningen kampt, dan kan zich dat fysiek manifesteren. Met deze methode nemen we de ervaringen in je lichaam als uitgangspunt voor de therapie.

1

Basis
Je krijgt praktische basisinformatie gericht op het herstellen van je energie en fysieke conditie (afwisseling inspanning en ontspanning; rust en rustgevers; omgaan met piekeren; slaap, voeding en beweging). 

2

Bewust
Je leert in contact te komen en bewust te worden van de signalen van je lichaam, emoties en gedachten. Je onderzoekt je problemen en hoe je tot nu toe hebt ‘overleeft’ en ontdekt nieuwe constructiever manieren om hier mee om te gaan.

3

Blokkades
We onderzoeken wat je lichaam je te vertellen heeft over je klachten en hoe je blokkades (fysiek, emotioneel, mentaal of systemisch) kunt loslaten. Er is ook aandacht voor het versterken van je innerlijke kwaliteiten.

4

Begrip
Je leert meer begrip en waardering voor jezelf te krijgen. Een vriend voor jezelf te worden, verantwoordelijkheid te nemen en goed voor jezelf te zorgen. Ook is er aandacht voor begrip en hulp vragen vanuit je omgeving.

5

Balans
Hoe kun jij meer balans in de tegengestelde krachten in jezelf krijgen? Spel/plezier en werk/plicht; passiviteit en activiteit.

6

Belangrijk
Je onderzoekt wat belangrijk voor jou is. Wie ben je? Wat wil je? Wat heb jij nodig om stappen te zetten?

7

Behoud
Hoe kun jij de balans behouden na afloop van de therapie?